ــــــــــــــ معلم خوانساری ـــــــــــــــ

محتوای آموزشی و ارزشیابی پایه ششم

ــــــــــــــ معلم خوانساری ـــــــــــــــ

محتوای آموزشی و ارزشیابی پایه ششم

بایگانی
آخرین نظرات

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۱
شهریور
۹۳
برسد به دست دوستان ، همکاران و دانش آموزان عزیزم
  • زهرا مهدوی
۲۴
شهریور
۹۳

همکار گرامی ، جناب آقای دهاقین ، مدیریت محترم آموزش و پرورش شهرستان خوانسار

ضمن تبریک به جناب عالی به سبب تصدی کرسی ریاست آموزش و پرورش شهرستان فرهنگ پرور خوانسار ، از شما خواستارم چند خطی را میهمان این خواهر کوچکتر خود باشید.

به جرات و با تمام وجود می گویم آموزش و پرورش مهم ترین پایگاه فرهنگی کشور است. خواستگاه رشد و پرورش امانت هایی که جامعه در اختیار ما گذاشته است. دوست ندارم به سمت جدید شما عنوان ریاست یا مدیریت بدهم.از نظر این حقیر این جایگاه چیزی جز فرمانداری فرهنگ جامعه نیست.

امیدوارم در طی سالیانی که شما سکان دار این جایگاه هستید نظاره گر تعالی فرزندان این شهر باشیم. بر هیچکس پوشیده نیست طی سالیان اخیر و به دلایل زیاد ، شاهد مشکلات زیادی در جامعه فرهنگی و دانش آموزان خوانسار بودیم که بسیاری از آن ها علل فرا شهرستانی و استانی داشتند.شاهد این موضوع کاهش چشم گیر آمار قبولی دانش آموزان این شهر در رشته های برتر دانشگاهی است. پناه بردن دانش آموزان این شهر به موسسات و کلاس های کنکور آزاد و پرداخت هزینه های سرسام آور خانواده ها، زنگ خطری است برای مسئولین آموزشی. به راستی هیچ راهی برای رهایی از این مشکل نیست؟

امیدوارم ارتباط خود را با فرهنگیان حفظ کنید و گوش شنوایی برای مشکلات آن ها باشید.تمام فرهنگیان این شهر، چه آموزگار ، چه دبیر و مدیر و... همه با تمام وجود در تلاش هستند تا قدمی هر چند کوچک در جهت اعتلای شهر و کشور خود بردارند و اطمینان دارم همه از شما حمایت خواهند کرد.متاسفانه بسیاری از فرهنگیان ، دانش آموزان و اولیای آن ها مشکلاتی دارند که به هیچ وجه شنیده نمی شود.امیدوارم در مشکلات آن ها را تنها نگذارید.

امیدوارم همانند دوره مدیریت های قبلی اولویت کاری شما شایسته سالاری باشد.آموزش و پرورش به چشم هایی نیاز دارد که از بیرون شاهد خودش باشد.گاهی غرق شدن در تلاطم مشکلات و مشغله ها باعث دیده نشدن خیلی مسائل می شود.امیدوارم اصلاح مشکلات کمرنگ نشود.جایگذاری ها در آموزش و پرورش این شهر دچار مشکلات زیادی است.ای کاش در کنار امتیازاتی که ارزش معنوی زیادی ندارند، میزان رضایت اولیا و دانش آموزان نقشی در این جایگذاری ها داشت.این موضوع در مقاطع تحصیلی بالاتر به خصوص "متوسطه"اهمیت بالاتری دارد.

امیدوارم منزلت آموزگاران به آن ها بازگردانده شود.این موضوع بدون حمایت اداره و مسئولین آن غیر ممکن است.

امیدوارم روزی برسد که همه دانش آموزان این شهر با لبخند از دوران تحصیلشان ، و همه فرهنگیان با رضایت از دوره ریاست شما یاد کنند.

 برای شما آرزوی توفیق روز افزون ، و برای فرزندان شهرم آرزوی تعالی دارم.

در پایان از زحماتی که جناب آقای عسکری در طی این چند سال برای آموزش و پرورش خوانسار کشیدند سپاسگزارم.

  • زهرا مهدوی
۱۵
شهریور
۹۳

همکارای گلم میدونم همتون به این مواردی که میگم آگاهید ولی بد نیست تجربیات خودمون و به اشتراک بذاریم.

همونطوری که همه میدونیم شرایط پایه ششم با باقی پایه ها بسیار متفاوته.هم دروس تازه در این پایه ارائه میشه و هم هنوز امکانات بیشتر مدارس با این پایه هماهنگ نشده.پس چه بهتره که با تنظیم یه برنامه خوب و استاندارد یک سال تحصیلی دشوار و برای دانش آموزانمون و البته خودمون تبدیل به یک سال پر از خاطره و انرژی کنیم.

برنامه غیر استاندارد میتونه مارو از اهداف آموزشی خودمون دور کنه و برنامه آموزشی استاندارد روند آموزش و یادگیری و برای دانش آموزانمون تسهیل میکنه،

اما برنامه استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

1- در یک برنامه آموزشی صحیح کیف دانش آموزان در هیچ کدام از روزهای هفته سنگین نیست.

2- یک برنامه آموزشی استاندارد تقسیم ساعات صحیحی به نسبت حجم دروس داره(البته با توجه به اینکه تعداد ساعات تخصیص داده شده به هر درس از طرف وزارت خونه میاد معلم نقشی در تنظیم ساعات نداره.بدیهیه که تمام آموزگاران پایه ششم میدونن توزیع 25 ساعت هفته بین دروس این پایه نقص های اساسی داره و این مشکل و باید خودمون کمرنگش کنیم).

3- در یک برنامه استاندارد چند درس مشکل در یک روز قرار نداره.

4- در بک برنامه صحیح دروسی که حجم نوشتاری بالایی دارند در یک روز قرار ندارن.

5- بعد از تنظیم یک برنامه صحیح دانش آموزان در پایان هفته باید اوقات فراغت به معنای واقعی داشته باشن.

...

و حالا پیشنهادات من برای تنظیم برنامه هفتگی پایه ششم

1- در تنظیم برنامه معلم نقشی در تعیین ساعت ورزش نداره.پس بهتره بعد از مشخص شدن ساعات کار دبیر تربیت بدنی به تنظیم برنامه بپردازیم.پس در مرحله اول دو ساعت تربیت بدنی در برنامه قرار داده میشه.

2- در مرحله دوم با توجه به بخشنامه ای که سال گذشته اومد باید سه ساعت درس قرآن در ساعات اولیه سه روز هفته قرار داده بشه.

3- درس ریاضی بعد از قرآن در اولویت قرار داره.اگر براتون مقدور هست دو ساعت درس ریاضی و در ساعات اولیه روز های هفته و دو ساعت باقی مونده رو در ساعات دوم  قرار بدید.

4- دروس علوم و اجتماعی از جمله دروسی هستند که درجه دشوری تقریبا یکسانی دارند و برای ساعت سوم بهترین گزینه هستند.در تنظیم جایگاه درس اجتماعی ، با توجه به اختصاص سه ساعته این درس در هفته بهتره فاصله بین روزهای تدریس این درس متعادل باشه.بهترین کار هم در مورد اجتماعی و هم در مورد علوم اینه که یک روز در میون در برنامه هفتگی قرار داده بشن.

5- با توجه به این که درس فارسی 5 ساعت در هفته رو اشغال میکنه بهترین کار اینه که هر روز یک ساعت فارسی در برنامه قرار داده بشه.

6- دروسی مثل هدیه های آسمان، هنر ، تفکر و پژوهش و کار و فن آوری هم دروسی هستند که معمولا پویایی و تحرک دانش آموزان و در پی دارند(به جز هدیه های آسمان).میشه این چهار درس و در ساعات چهارم یا پنجم روزهای هفته قرار داد.

7- از قرار دادن دروس تفکر و پژوهش و کارو فن آوری در یک روز خود داری کنید.

8- تا جایی که براتون مقدوره یک درس و دو بار در یک روز قرار ندید.

.

.

.

در آینده نزدیک برنامه هفتگی پیشنهادی که مربوط به کلاس درسی خودم هست و در وب میذارم.

پ ن 1: خواهش میکنم درس هنر و جدی بگیرید و این درس شیرین و زیبا رو قربانی دروس دیگه مخصوصا ریاضی نکنید.

پ ن 2:لطفا اگر هر زمان از سال تحصیلی به اشکالات برنامه هفتگی خودتون پی بردید بدون هیچ نگرانی برنامه رو اصلاح کنید.

  • زهرا مهدوی